Feeds RSS

Wednesday, March 10, 2010

GEMPAR!!!

Salam...


Huuu..tajuk semacam suspen je.


Pagi ni, bangun2 tido je terus p tengok pintu bilik. Check kunci ke tak. Pastu p la mandi. Then lepas mandi check lagi pintu. Tengah2 basuh baju kat washing area, dengar bunyi orang bukak pintu, p check lagi. Kak ida rupanya. Aishhh..lemas rase asyik check pintu je. Semacam trauma dengan pintu je..Apsal ni???


Alkisah semalam 090310 pada jam 3.00pm di bilik, kak ida (lena dibuai mimpi), saya serta kak ja sedang asyik melayan kerja masing2 sambil telinga disumbatkan dengan ear phone. Tiba2 saya terdengar orang buka pintu. Saya pon apalagi, jengukkan la kepala nk tengok siapa.


Aik?? Macam pelik je?? Siapa tu? Tiba2 masuk bilik orang tanpa salam ketuk dulu ke apa terus p bilik air sedangkan dia nampak da kepala saya yang tengah mnjenguk dia. Terus saya lari kunci pintu bilik semula dan terus p dekat kak ja..


Saya yang separuh gelabah dan separuh pelik cakap: ”kak, kak..cepat tengok siapa tu yang masuk bilik kita ni. Macam pelik je. Masuk2 terus p bilik air then terus flush. Cepat2 kak, tegur la die.”


Mula2 kak ja pon macam suspen juga tengok saya macam tu. tapi kami sama2 keluar dari compartment jugak. Yang peliknya, ‘perempuan’ tu sedang berjalan menghala ke bilik hadapan pulak. (bilik kami ni bersambung dan bertembung dengan bilik hadapan melalui bilik air. Mean, dua bilk share bilik air yang sama)


Kak ja: sis, awak nak pergi mana tu? Cari siapa?


’Perempuan’ itu jalan pula ke arah kami. Berblouse biru cair bunga2, berseluar, bertudung kecil biru gelap ala2 tudung pengawas sekolah siap berjahit tengah, ber’handbag’, berkumis, berbadan tegap, berlipstik, juga bercincin dua. Kami sama2 pandang je dia tunggu jawapan dia. Kami masih berbaik sangka terhadap dia.


Mendengarkan die menjawap ’MIN’ dengan suara kasar dan bercakap secara perlahan2 supaya kami tak cam membuatkan saya dan kak ja sama2 berpandangan. Dalam hati masing2 nak lari masuk compartmen kami menutup aurat. Gila! suara lelaki! Rupa2nya tetamu tak diundang kami itu adalah ’Encik Saudari’ (nama ’manja’ buat lelaki berpakaian wanita)..Cis!! (habis aurat kami!!! Arghhh!!!)


Kak ja: bukan2. tak ada nama MIN dalam bilik ni. Awak salah bilik. Keluar sekarang! (marah)


Kami sama2 macam naik angin tapi buat2 cool. Dia terus ke pintu bilik dan cuba bukak pintu yang dah saya kunci semula tadi selepas dia masuk. Tapi...

Herk..??nape die tak reti bukak??da banyak kali dia pusing kunci tu…


Saya: pusing dua kali kunci tu. (geram)

(Adus..saya ni pon macam bengap p ajar dia bukak kunci pintu tu buat ape! Nnt senang la pulak dia buat hal lagi.)


Selepas da berjaya bukak pintu, dia tunjuk dekat nombor bilik kami yang ada tertampal dekat pintu bilik sambil sarung sandal dia. (dalam hati, takut pulak kami kot2 dia hafal dan berdendam)


Kak ja: tak de, tak de.. awak salah bilik!! (marah)


Saya: lain kali masuk bilik orang lain bagi la salam dulu!! Ketuk dulu!! Ini tak, main masuk je!! (tengking)


Pergh..kami sama2 memang dah naik angin betul! Selamba betul dia!!

Selepas Encik Saudari tu dah blah, kami sama2 tercengang. Then jerit, Lelaki???

Kami lari p jenguk kat tingkap mana Encik Saudari tadi p. nampak dia pecut naik motor. Apalagi, kami terus call mahalah ofis dan buat aduan.


Alhamdulillah Encik Saudari tu tak sempat buat apa2. Kami nak berbaik sangka terhadap dia memang da tak boleh da. Da la masuk bilik orang lain tanpa salam dan ketuk pintu. Pastu, da nampak tuan bilik, boleh pulak dia terus je masuk bilik p bilik air. Tak ke pelik?? Kot iya pon, tanya la tuan bilik kononnya kawan dia yang bernama ’MIN’ tu ade ke tak..then bolah pulak main pergi je bilik hadapan dan jenguk2, walhal masuk ikut pintu bilik kami. Dengan suara dia yang luar biasa tu..itu boleh lagi la kot nak kata sakit tekak ke kan.


Emm.. agak2 kalau encik saudari tersebut macam comel macam jaejoong dbsk or heechul suju ke ape kan, tentu kami da layan baik2 da. Tanya dia elok2 cari siapa, siap tanya dia lagi nk curi barang apa. Jamu makanan sedap2 siap tambah persembahan tarian sorry sorry suju lagi. hahahah. tapi encik saudari yang masuk bilik kami tu bolehla dikatakan b**** banyak (eh apa ni??) dan perlu pergi kelas latihan lakonan. Tak pandai betul berlakon! Adoi!!


Huuu..itulah. nak jadi cerita kan. Kebetulan pulak hari tu kami terlupa nak kunci pintu. Tup2 ada pengajaran Allah nak bagi. Tapi alhamdulillah saya ni alert dengan bunyi pintu. So, berhati2 lah ye kawan2 sekalian. Selalu2 lah kunci pintu bilik tu. Kalau budak2 bilik hadapan tak suka kunci pintu, korang tolong lah kunci kan pintu dorang tu. Tak pe susah sikit, asalkan kita semua selamat dan berwaspada.


petang tadi kami dapat tahu lagi Encik saudari dijumpai di blok lain. Ada yang terserempak. aii, saya memang dah geram betul da dengan dia. rasa nak belasah! (eceh, cakap besar!) doalah keselamatan untuk kita semua ye..

Semoga Allah menjauhkan kita semua dari perkara2 kejahatan tersebut. amiin~


Saturday, March 6, 2010

Pengorbanan Seorang Ibu

Masa usia setahun , ibu suapkan makanan dan memandikan kita. Cara kita ucapkan terima kasih kepadanya hanyalah
dengan menangis sepanjang malam.

Saat usia 2 tahun, ibu mengajar kita bermain. Kita ucapkan terima kasih dengan

lari sambil tertawa terkekeh-kekeh apabila dipanggil.

Ketika usia 3 tahun, ibu menyediakan makanan dengan penuh

kasih sayang.Kita ucapkan terima kasih dengan menumpahkan makanan.

Masuk usia 4-5 tahun, ibu belikan pensil warna dan pakaian. Kita
ucapkan terima kasih dengan menconteng dinding dan bergolek atas lantai
kotor.
Saat usia 6 tahun, ibu memimpin tangan kita ke Tadika.Kita ucapkan terima kasih dengan menjerit," Tak mahu!Tak mahu !".
Ketika usia 7 tahun, ibu belikan sebiji bola, kita ucapkan terima kasih dengan memecahkan cermin rumah jiran.

Setelah usia 8-9 tahun, ibu menghantar kita ke sekolah, kita ucapkan terima kasih dengan ponteng sekolah.
Di usia 10-11 tahun, ibu menghabiskan masa sehari suntuk dengan kita,
kita ucapkan terima kasih dengan tidak bertegur sapa dan asyik bermain
dengan kawan.

Menjelang
usia 13 tahun,
ibu suruh pakai pakaian menutup aurat, kita ucapkan
terima kasih dengan memberitahu bahawa pakaian itu ketinggalan zaman.
Ketika menjangkau 18 tahun, ibu menangis
apabila tahu kita di terima
masuk universiti , kita ucapkan terima kasih dengan bersuka ria bersama
kawan-kawan.
Menjelang usia 20 tahun, ibu bertanya apakah kita ada teman istimewa, kita katakan,...." itu bukan urusan ibu

Setelah usia 25 tahun, ibu bersusah payah menanggung perbelanjaan
perkawinan kita, ibu menangis dan memberitahu bahawa dia sangat
sayangkan kita, tanda kita ucapkan terima kasih dengan pindah jauh
darinya.
Ketika usia 30 tahun, ibu menelefon memberi nasihat mengenai penjagaan
bayi, kita dengan megah berkata,... " itu dulu , sekarang zaman moden ".

Ketika usia meningkat 40 tahun, ibu menelefon mengingatkan tentang
kenduri di kampung, kita berkata, " kami sibuk...tak ada masa nak datang ".

Menjelang usia 50 tahun, ibu jatuh sakit dan meminta kita menjaganya.
kita bercerita tentang kesibukan dan kisah-kisah ibu bapa yang menjadi
beban bagi anak-anak.

Dan kemudian suatu hari...kita mendapat berita ibu meninggal, khabar
itu mengejutkan.... dalam linangan air mata, segala perbuatan terhadap
ibu muncul dalam ingatan satu persatu....

Saat di taman kanak-kanak, ibu menghantar hingga masuk ke dalam
kelas,ibu perlu menunggu di sebelah sana. Aku tak peduli sebanyak
manapun pekerjaannya di rumah, aku tak perduli hujan, panas atau rasa
bosannya ketika menunggu. Aku senang ibu menungguku sampai lonceng
berbunyi.
Setelahbesar,
aku sering meninggalkannya bermain dengan teman-teman dan
berseronok.Tak pernah aku menemani ibu ketika sakit, ketika ibu
memerlukan pertolongan aku tak pernah ada. Masuk alam remaja, aku sering merasa malu berjalan bersama ibu.

Pakaian dan dandannyaku anggap kuno dan tak serasi dengan penampilanku. Bahkan
sering kali aku sengaja mendahuluinya berjalan satu dua meter di
depannya agar orang tak menyangka aku bersamanya... malu!..
Padahal ibu yang menjagaku sejak kecil, tak pernah memikirkan
penampilannya, tak pernah membeli pakaian baru , apalagi perhiasan baru
untuknya tapi ibu gunakan untuk membelikanku pakaian yang bagus-bagus
agar aku kelihatan cantik.

Ibu mengangkat tubuhku ketika aku jatuh,
membasuh luka di kaki dan mendekapku erat-erat saat aku menangis.
Mulai masuk di Intitut pengajiaan tinggi, aku makin jauh dengannya. Aku
pintar dan cerdas sering kali menganggap ibu orang bodoh dan tak
mengerti apa-apa. Ibu yang ku anggap bodoh, tak berwawasan , tak mengerti apa-apa, dan
bukan orang berpendidikan, doa di setiap sujudnya, pengorbanan dan
cintanya tak pernah terhenti sedetikpun untuk anak-anaknya.

Semua kenangan itu muncul satu persatu di fikiranku. Dalam linangan air
mata yang sudah terlambat, terus mengalir kedukaan dan penyesalan.

Dan anda sekarang yang masih mempunyai ibu disamping jangan menjadi
seperti aku....seperti ku dulu, memilih untuk memberikan perhatian
padanya nanti,tapi sudah terlambat.Benar bahawa kasih Ibu kepada
anaknya tak terbatas.....pengorbanan ibu jika dihitung takkan terbalas
oleh seorang anak..

~moga cerita ini dpt kita hayati dan jdkn panduan utk kte lbh menghargai ibu dan ayah kite... hargai dan syangilah mereka selagi mereka masih ada...ibu yg sorg..mampu utk mnjaga anak 10 org..namu anak yg 10..blom mmpu mnjaga ibu yg 1...
semoga kite akan mnyayangi ibu dan ayh kite selagi mereka msih ada...dan mnjaga mereka di hari tua..dan dapat berada disisi mereka ketika kite diperlukn... Amin..

sabar...


salam....
sabar separuh drpd iman...senang kn utk kite ungkapkan phrase tu...tp sejauh mane kite mmpu tuk praktikkn ia....
bg sy, org yg boleh sbr ketika hadapi musibah....org yg mmpu menahan mrh...mereka adalah org yg sgt2 kuat....

sy sgt cpt mlenting n cpt mengamuk....bile mrh tu mcm2 la pkataan kluar kn....
tp artu sy sgt tertarik apabila my mum ckp....kt dunia ni apalh sgt....mslh pn kck je...tp tu pn kite xboleh sbr...cube pikir kt akhirat nnti....dgn mtahari ats pale.....menunggu mase utk dihitung semua amalan kite lagi memerlukn kesbrn yg tinggi...

kite ni kalu hdup xpk akhirat....sume mende yg menyakitkn hati kite akn jd nk mrh....tp ble pk akhirat....kte jd kuat...sbb kte akn pk...ni cume sikit,,,akhirat lg dhsyat...
mcm tu juga kalu kte ditimpa mslh...then kte bgantung pd Allah, mtk pertolongnNya,iAllah sume pn akan bjln lancar sbb kte tahu...semua tu dugaan dr Allah...n Allah xakn bg sesuatu dugaan kt hambaNya itu kalu kite xmmpu nk hadapi...n kte yakin...ada hikmah disebalik semua yg berlaku...cume mb kte xnmpk atau lmbt nmpk...

sy plg ske phrase "Kdg2 Allah hilangkan matahari...kemudian Allah dtgkn hujan lbt...berserta guruh....namun rupa2nya..Allah sediakn pelangi yg cantik untuk Kite.."..mcm tula kite....kdg2 kite merintih apabila ditimba musibah...kite hmpir pts ase..namun kite xsdr...ade kegembiraan dan kebahagiaan yg dinanti disebalik kesedihan dan kebuntuan yg kite hadapi...Sesungguhnya..kite akan lebih tenang apabila kite bergantung pada Allah,mengadu pdNya..dan meminta pertolonganNya...

jd skg, sy dh dpt slh satu cara utk menahan mrh....^-^
and alhmdulillah...bersyukurnya sy dilahirkan sbg Muslim...semoga hidup dan matiku di dlm Islam...

Thursday, March 4, 2010

errr...???

Mode: layan perasaan

Disebabkan Sabrina and kak ida (roommates) masing2 tak ade kat bilik, maka terjadilah keadaan begini terhadap saya. Makan dah tak ingat, assignment berlambak buat2 dah siap, study pon buat2 macam dah tahu semua, bilik dan baju2 kotor pon konon2 dah selesai bersih semua sekali. Huuu.. sadis sekali keadaan saya. Di harapkan mereka2 tu sedarlah ape yang dah mereka lakukan terhadap saya sekarang..

Mari layan lagu ~

Open Your Eyes

http://www.youtube.com/watch?v=hcbUFsR8eP8

video


Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah

^^thanx diah